דפים

יום שלישי, 18 בנובמבר 2014

לכל כלל יש יוצא מן הכלל

לפני מספר חודשים, חברי הטוב, אברהם כוכבי, איש עסקים ממולח, המחיש לי עד כמה נכון המשפט, שלכל כלל, יש יוצא מן הכלל.

חברי הוא בעל מפעל לייצור נעליים מצליח מאד, המעסיק עשרות עובדים. הוא מתגמל אותם במשכורות ובונוסים נאים, ועובדיו תמורת נדיבותו, מייצרים כבר עשרות שנים נעליים איכותיות ויוקרתיות. לפני מספר שנים הוא עשה "טובה" לקרובת משפחה והסכים להעסיק את בנה, כמנהל חשבונות במשרדי המפעל. כבר אז שאלתי אותו, אם הוא לא חושש לערבב בין משפחה לעסקים והוא אמר, שהוא מכיר היטב את הבחור והוא ישר כמו סרגל, בדיוק כמו אמו.


לא חושש לערבב בין משפחה לעסקים?
לא חושש לערבב בין משפחה לעסקים?


החוש האינטואיטיבי שלי, אותת לי, שהפעם חברי הממולח, עומד לעשות שגיאה קשה. בהתחלה, בנה של החברה, ארז, היה עובד חרוץ ומהימן. כוכבי היה מרוצה מעבודתו ומדי פעם עקץ אותי, שאני חשדן מדי. אך בזמן האחרון, כוכבי שם לב, שמצבו הכלכלי של ארז השתפר באופן ניכר, ולא בזכות העלאה במשכורת. למשל, ארז קנה ג'יפ מפואר ועוד.

כדי לא ליצור אי נעימות, כוכבי פנה אליי וביקש ממני לבדוק את מעשיו של ארז בתוך ומחוץ למשרד. ביקשתי שיעביר אליי עותקים של ספרי החשבונות של המפעל, את ההרשאות למערכות המחשב והיתר לבדיקת חשבונות הבנקים של החברה. פניתי לחבר שיסייע לי לבדוק מה קורה בחשבונות הבנק של ארז. מאותו הרגע עקבתי מקרוב אחר מהלכיו של ארז.

דבר ראשון בדקתי את חשבון הבנק של ארז. ארז עדיין החזיק בחשבון בנק בנפרד מאשתו, למרות שהיה נשוי כבר למעלה משנה. כפי שהתברר לי במהרה, החשדות שלי היו מוצדקים לפני מספר חודשים החלו להיכנס לחשבון של ארז סכומים נאים למדי. הסכומים שנכנסו לחשבונו יכלו להיות רק משלושה מקורות. מזכיות בהגרלות, מהימורים או מהמפעל של כוכבי. בעזרת חבר רואה חשבון בדקתי את תנועות החשבון ואת ספרי החשבונות של המפעל. במהרה גילינו, שיש הפרשים בין הסכומים שהתקבלו מלקוחות לבין הסכומים שקיימים בחשבון של הלקוח שלי.

בנוסף, התברר שנוצר חשבון בנק חדש, שאליו מועברים באופן ספוראדי, סכומים גבוהים לחשבון המשמש כחשבון מעבר. בדיקה נוספת העלתה שארז מצא דרך להעביר סכומי כסף מחשבונות הבנק של המפעל לחשבון פיקטיבי ומשם לחשבון הבנק של ארז. כמו כן, עלינו על שיטת העבודה של ארז. לאחר כניסת הכספים והעברתם לחשבון הפיקטיבי, הוא היה נכנס לתנועות במחשב ומתקן אותן כדי שלא ניתן יהיה לעלות על ההפרשים. רק שהפעם הוא איחר לתקן את ההפרשים ולכן עלינו על התרמית שלו.

זימנתי את כוכבי למשרדי, משרד חקירות שאותו הכיר משיחות החולין שלנו לאחר ארוחת הצהריים, שאנחנו עושים ביחד פעם בשבוע, והראיתי לו את התגליות שלי, הסברתי לו כיצד אני וחברי עלינו על שיטת העבודה של ארז ושיש לו קייס לפנות למשטרה ולהתלונן על העובד שלו.

כוכבי, איש טוב מיסודו, הודה לי ואמר שימצא דרך לטפל בעניין מבלי לפגוע ביחסיו עם קרובת המשפחה.
כעבור כמה שבועות, כוכבי סיפר לי שהוא קרא לארז, הציג לו את ההוכחות לתרמית שלו וביקש ממנו להחזיר את כל מה שהוא לקח, להגיש התפטרות מידית וזאת כדי למנוע ממנו לגשת למשטרה ולהתלונן עליו. ארז לאחר שניסה להכחיש את האשמות, בחר באופציה של בכי ורחמים, ובסוף, הבין שאין לו ברירה והסכים לתנאיו של מעסיקו.

כאות תודה לטיפולי המהיר, כוכבי החליט לפנק אותי בזוג נעליים איכותיות תוצרת המפעל שלו.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה