דפים

יום שלישי, 16 ביוני 2015

חוקר פרטי - הסיכונים בתחום


פעמים רבות אני נתקל באנשים אשר חושבים כי חקירות פרטיות הן עסק מלא ריגושים וסיכונים. אנשים אשר מאמינים כי מהרגע שאנו קמים בבוקר ועד לרגע שאנו נכנסים למיטה בלילה, יומנו מלא בפגישות עם נערות פיתוי, עימותים עם עבריינים בכירים ומעקבים מסוכנים אחרי אנשים מפוקפקים. כמובן שהאמת רחוקה ממה שמוצג בתכנים הבדיוניים בנוגע למקצוע, אך עדיים ישנם מקרים רבים הם אנו שמים עצמנו בסיכון ממשי.

חוקר פרטי מורשה אמנם רשאי לערוך מעקבים שאינם מותרים לאדם פרטי ללא רישיון, אך אין זה אומר שיש לנו רשות מוחלטת לעבור על החוק. למרות זאת, פעמים רבות מגיעות בפני הצעות לחקירות שגובלות בתחום הפלילי, חשוב להדגיש כי אני דוחה אותן על הסף. יש מקרים שלא אמורים להגיע לחוקרים פרטיים, מקרים שהמשטרה צריכה לטפל בהם. אבל יחד עם הסייג הזה, קיימים מקרים שדורשים מאיתנו לנהל חיפוש ומעקב אזורים מפוקפקים ששהייה בהם גובלת אפילו בסכנת חיים.

לפני כמספר שנים ניהלתי חקירה שכזו בעצמי. מדובר היה במקרה של גניבה. הלקוח טען כי נגנב ממנו תכשיט יקר ערך בתור נקמה על החלטה עסקית מסוימת שעשה. הלקוח לא היה מעוניין לערב את המשטרה, אך מכיוון שהתכשיט היה יקר וחשוב מאוד עבורו, לא הסכים לוותר לפחות על הניסיון להחזירו לידיו. הבעיה הייתה שאת ההחלטה העסקית הבעייתית הזו, עשה הלקוח, ללא ידיעה, עם בניה של אחת ממשפחות הפשע באזור המרכז. הפושע הזה החליט כי עסקים וכבוד כן מתערבבים יחד וכי הלקוח תקע סכין בגבו ולכן צריך להתנצל בפניו.

הלקוח פחד מאוד לגשת ולשוחח עימם בעצמו ולכן העדיף לשלוח בעל-מקצוע שמתמחה בדיונים ומשא-ומתן מעין זה - אותי. יצרתי קשר עם ראש המשפחה והסברתי לו את המצב. הוא חש מבוכה מכך שקרוב המשפחה שלו אינו מסוגל להתמודד עם עסקים באופן ראוי, אך עדיין לא הסיר את תמיכתו ממנו. הוא טען שעל הלקוח להיענות לבקשה.

החלטתי שאני הוא זה אשר ינהל את השיחה עם הפושע הפגוע. השיחה התנהלה בשעות הלילה באחד ממועדוני הלילה שבבעלותו. הוא אמנם ציפה להיפגש עם הלקוח, אך אני זה שהופיע במקומו. הוא הגיב לכך בסבר פנים חמורות, אך לא הרשיתי לעצמי לגלות שום פחד. הסברתי לפושע את המצב; הסברתי לו שבמידה ויתנהל כך בעסקיו לעולם יישאר בעולם הפשע ההפכפך, ללא כל סיכוי לנהל עסקים עם אנשים הגונים. לאחר כשעה של שיחה שהתנהלה גם היא בקודים של עולם הפשע, הוא השתכנע להחזיר חזרה את התכשיט הגנוב ללקוח וניאות לקבל התנצלות טלפונית.

עוד סיפורי מקרה מעניינים תוכלו למצוא בבלוג של החוקר פרטי אמנון רודס כאן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה